Vértes 2008.04.05.

Résztvevõk:Perlaki Henriett, Felföldi Ádám, Paróczai Barnabás, Sinka Tibor.

Útvonal: Mária-szakadék - Vitányvár - Mocsár-rét - Szarvas-kút - Szép Ilonka-forrás - Mária-szakadék

Megtett út: kb. 14 km

Képek a túráról: Fõoldal / Galéria / Képek menüpont alatt.

Ismét hosszas halasztgatások után indultunk el. Hetekkel korábban a Tátrába indultunk, de a sok csapadék miatt Vértes lett belőle. A túrát megelőző héten sem biztatott minket jó idővel az előrejelzés, de azért mégis ideális kirándulóidőben volt részünk. 6:55-kor landoltak nálunk Barnáék. Útvonal: Óbarok - Szárliget, út közben teával áztatott zokni szárítása az autóban, meg hasonló komoly dolgok. A Jakab vendéglő melletti parkolóban hagytuk az autót. A szurdokhoz vezető út Rövid ideig böngésztük egy kicsit a Nemzeti parkot bemutató táblát, majd elindultunk. A Kék jelzésen indultunk el. Kb 500m után az út áttér a patak másik oldalára, ahol kissé hányatott sorsú pajta előtt haladtunk el. Röviddel ezután keresték Barnát munkahelyi ügyben, de szerencsére nem kellett visszafordulni. (Megjegyzem, hogy régi térképen a Kék jelzés egy kicsit más területen haladt, de manapság ez a jelzés már végigvisz a Mári - szakadék alsó szakaszán is (régi térkép szerint északról került az út)). A Mária - szakadék - üregnél minimális kaptató, egyébként kényelmes séta. Sosem voltunk az a rohanó kirándulók (pláne, hogy elég sokat fényképezünk), most is idősek csapata előzött meg minket 8-). Rövid időre megálltunk a Körtvélyesi erdei temetőnél, melyről kis információs táblán tudhatunk meg egy-két infót. Mint pl. 'A temetőről az 1800-as évektől találhatók feljegyzések'. Elérve ismét az aszfaltos utat hamaros Észak-nyugati irányba megyünk tovább a Kék jelzésen. A Mészáros - hegy alatti részen mi értük utol az idősek csapatát, miközben ők farönkökön reggeliztek. Hamarosan azért mi is nekiültünk enni (Henit hiába kínáltuk hellyel) + a húsvéti nyulam ráfázott a kirándulásra (reggeli utáni desszert lett belőle). Vitányvár előtt Barna és Ádám rövid futóversenyt rendeznek, szerintem maguk sem tudják miért. Szarvas kút előtt Elérve az 1300-as évek tájékán épült vár megmaradt falait: rövid fényképezés, után a vár észak-nyugati oldalán mentünk le a KékZöld jelzésre. (erős lejtő, kissé morzsalékos felülettel). Leérve a vár alá déli irányba indultunk. Nem sokkal a vár után elérjük a Rockenbauer Pál emlékfát. Emlegetjük Sönét és a Kék túrás ötletét. Csak azt nem tudom, hogy a fát megkérdezték-e, hogy ''szeretne ilyen tetkót?'' A vártól kb. 800m-re a Kék jelzésen megyünk Szarvas-kút felé. Vörös-lyuknál faszállító IFA a PirosK + (régi térképen csak Piros jelzés) jelzésen. Mocsár rétnél a vadlesre festett, megkopott turistajelzés mutatja a helyes irányt. Szép Ilonka - forrás után egy minimális kaptató, majd kellemes séta. Elérve a fenyves részt szebb időket is megélt falépcsőt fedezünk fel, melyet a csipkebogyó kissé benőtt. Senki sem vállalja be a lépcsőn való étkelést mezítelen testtel : ). A turistaút a régi térképpen ellentétben K + jelzéssel a Körtvélyespuszta Alapítványtáborba vezet. Beérve a házak közé Ádám szenved a cipőjébe ragadt 'cucc' kitisztításával, melyet mellesleg a nadrág szárán is szétkent. Az alapítványtábortól aszfalt úton jutottunk el a Mária - szurdokig, és a változatosság kedvéért a K + jelzésen megkerültük a szurdok egy részét. Visszaérve a kocsihoz Ádám még buszjáratot néz, de mégis velünk jön haza.