Nagy Fátra 2014.05.10.

magasságprofil megtekintése térkép megtekintése Résztvevõk: Paróczai Barnabás, Felföldi Ádám, Sinka Tibor.

Útvonal: Blatnica - Tlstá - Ostrá - Murán - Blatnica

Megtett út: 15 km, +/- 1000m szint

Képek a túráról: Fõoldal / Galéria / Képek menüpont alatt.

Ad hoc túra, avagy a Nagy - Fátra egyik gyöngyszeme.

Ezt a túrát most nem a halogatások előzték meg, sőt tőlünk szokatlan módon a tervezett vasárnapi indulás előtt egy nappal hoztuk össze. A vasárnapra jelzett rossz idő miatt csütörtök este megegyezünk, hogy szombaton megyünk (otthon a vének tanácsa is rábólint mindenféle ellenállás nélkül). Barnáék 5:10-re ér hozzánk. Rövid pakolás után indulunk is. Út közben a szokásos tuc-tuc zene helyett Barna a 90's évek 'nagyágyúival' készült. Út közben beszélgetés, időnként az eső is esik. Blatnica előtt fényképezés mag Ádám-testőr futtatása. Nagyítás A faluban gyorsan megtaláljuk a térképen jelzett első parkolót, és 8:50-kor letesszük az autót. Igaz mehettünk volna a felsőbb parkolóba is, de kell egy kis séta. A fákról még csöpög a reggeli eső. A Sárga jelzésen indulunk el, majd a falutól pár száz méterre (kérésemre) a második Kék jelzésen indulunk el felfelé. Nem is kell sokat várnunk és már kapaszkodhatunk is felfelé, elvégre 900m szint az első csúcs. Adja is az ívet az emelkedés, de pár száz méter emelkedés után látványos tömbök között vezet az út, akad itt barlang is (Mazarná-barlang), majd mini láncos szakasz után csodálatos panorámában gyönyörködhetünk. El is tolunk vagy húsz percet a fényképezéssel, illetve csoportok előznek meg minket. További erőteljes kapaszkodás + a nagy látószögű objektívet lecserélem. Lassan elérjük a gyephavas platót. Innen már csak percek és felérünk a Tlstá 1373m magas csúcsára. 12:30, így nekiülünk ebédelni. Én két szenyát lökök be, Barna két gyíkhúst. OLP-vel bontom ki Ádám sörét, mert letörte a nyitóját (szerintem direkt csinálta, hátha sörben tusolok, de nem jött be neki). 13:20-kor folytatjuk utunkat a Zöld jelzésen az Ostrá felé. Nagyítás Az út végig a gerincen vezet, nagyon látványos, sőt még a Krivánt is láthatjuk a távolban. Elérjük a túra legmagasabb pontját is, az 1414m magas Báglov Csúcsot (itt van némi ellentmondás a térkép, és a csúcsjelzés között, mert a térkép szerint a Lubena csúcs az 1414m magas). Szerencsére a gerincen már nem kell komoly szinteket legyűrni, és kellemesen változatos az út. A Zöld jelzésen elérjük a Zadná Ostrát, majd pár fénykép után továbbállunk a Sárga jelzésen a végcélunkhoz az Ostrá-hoz. Leérve a nyeregbe rövidet szusszanok, majd felkapaszkodunk a sziklára (talán túlzás a lánc kihelyezése, de lehet, hogy van akinek megnyugtató). Látványos kilépni a kis kőkapun a szikla tetejére vezető útra. Felérve a tetejére készítünk jó pár képet. Baleset éri a polarizációs szűrőmet is, mert a panoráma fényképezésekor a törött szűrőtartóból halálugrással veti alá magát a mélybe, szerencsére 5m-nyi zuhanás után megakad a fűben, így nem kell hagynom veszendőbe a nem olcsó szűrőt. Egyetlen karcolással sajnos gyarapodott a felülete. Nézelődés és fotózás után tovább állunk, mert a prognosztizált hazaindulási idő közeleg. Lefelé Muran-nak vesszük az irányt, majd innen a Konsky-völgyben ereszkedünk tovább a Kék jelzésen. Barna kitérőt szeretne tenni, de vigyáznia kell nehogy a kutya csokifagyis szájjal rohanjon vissza a gazdihoz. A levezető úton is kellemesen puha altalajon kell ereszkednünk (sokszor 20-30cm mély őszi lombszőnyegen), de ez igaz volt feljövet is, így térdfájás nélkül térhetek vissza az autóhoz. Lefelé jelszó: Este meg reped, mint a nyári dinnye.

Teszt:

Hosszú teszt helyett rövidteszt, azaz Barnabás ülőpárnájának tesztje

A túra alatt többször is téma volt Barnabás ülőpárnája. Barna hosszasan ecsetelte, mi a véleménye a termékről, mely egy év használat után már nem látta el funkcióját. Én inkább úgy láttam, hogy öt perc használat után nem kellett bajlódni a párna leeresztésével, ami alapjában nem lenne gond, csak hát Barna és az öt perces ebédelés ... Levél a gyártónak ... A vége a dolognak az lett időközben, hogy a terméket talán kicserélik.
Összegzés: megfontolandó az önferlfújódós ülőpárna vétele.