Bükk 2014.03.23.

magasságprofil megtekintése térkép megtekintése Résztvevõk: Paróczai Barnabás, Felföldi Ádám Sinka Tibor.

Útvonal: Lillafüred - Fehérkő-Lápa-tető - Gulicska - Kecske-lyuk - Molnár-szikla - Szeleta-barlang - Felsőhámor - Lillafüred

Megtett út: ~ 16 km, ~ +/- 600m szint

Képek a túráról: Fõoldal / Galéria / Képek menüpont alatt.

Támad a sereg!

Ismét sokadik halasztás után március 23. lett a kiszemelt időpont. Ezen a hétvégén AMTS-t is nézhetnénk, de mivel tavaly kint voltam , ezért nem kell sokat hezitálni, hogy menjünk végre túrázni. Természetesen 22-én Barna azzal hívott Ádám felbujtására, hogy "mi legyen?" vasárnapra már záporokkal riogatott az előrejelzés. Szerencsére nem kell sokat győzködnöm, reggel indulás. 5:30-kor a megbeszélt időben be is fut a Peugeot tours újabb zászlóshajója. Mire kiérek már full LED világítás fogad. Bedobom a táskám, és már indulunk is. Mivel már rég találkoztunk, így dumálással telik az út. 8:15-re érkezünk a kiszemelt parkoló helyre, de nem ám a fizetősbe, az a Nagyítás fél óra gyaloglás pluszba belefér. Tehát a buszmegálló mellől a Sárga jelzésen indulunk el, a kemping mellet fel a Zöld jelzésre. Ádám elkezdi a huhogását, hogy eső lesz, de szerencsére minket ez hidegen hagy, mert bízunk a megérzésünkben. Komótosan kapaszkodunk felfelé a Zöld háromszög pihenőnél fordulunk vissza a Fehérkő-lápa-tetőhöz. Már az odavezető úton Barna előveszi a kabátot, mert hiába keménykedett, a hideg szél az úr. Elérve a tetőt szagot fogok, Barnáék meg csak követnek, így vissza a gerincen megyünk a pihenőhelyig. Innen már meg sem állunk a Fehérkő-lápa turistaházig. Itt sem időzünk sokat, pedig visszagondolva be is nézhettünk volna. Pár kép után irány a Piros Zöld jelzés. A Hegyes-réten a Zöld Kék + jelzésen vágunk át, de Ádámot előre küldjük, hogy őt kapják el a raptorok. A rét után a Zöld jelzésen folytatjuk utunkat, meg sem állunk a Gulicska tetőig. Itt fotózás. Kimászok a sziklára egy szép példányért, utána szól Ádám, hogy van könnyebben is elérhető. Barna gyorsan azonosítja is a növényt: "this is a dévér flower...". Én blöffölök egy kökörcsinnel, pedig elég rossz vagyok a növényeket illetően. A Bánya-bükk-völgyön keresztül meg sem állunk a Majláth emlékparkig. Igazából itt sem állunk meg, csak az úton kell átverekednünk magunkat és a Piros + jelzésen a parkolóig, majd a gyógyszergyárat megkerülve tovább a Piros +-on. Ádám belassul, mostanság nem aludt sokat, de a gyógyszergyár utáni forrásnál felfrissül, és erőre kap. Az út mellett balról egy kisebb üreget nézünk, majd innen 150m-re elérjük a Kecske-lyuk barlangot. Elsőre csak a hatalmas előszobában bámészkodunk, majd megvilágosodunk, hogy mindenkinél van lámpa, és két perc után már a barlang belső járatába tapossuk a sziklát, illetve kerülgetjük a röpködő denevéreket. Az egyre beljebb törő járatban már Ádám is teljesen felébred. Nagyítás Igazából nem tudjuk, mekkora távot teszünk meg, de amikor már kezd nagyon beszűkülni, akkor visszafordulunk. Klassz a sziklán megülő harmatcseppeken visszatükröződő lámpafény szikrázása. Barnáék találnak egy nagy pókot is, ki tudja hogy él meg itt a sötétségben. Miután kijöttünk, irány Büdös-pest barlang. Ide némi kapaszkodás árán jutunk fel, itt már nem kell olyan mélyre bemenni a barlangba. A barlang előtt ülünk neki ebédelni. 13:00-kor folytatjuk utunkat először a Piros négyszög jelzésen, majd a Piros jelzésen a Molnár-szikláig. Itt a sziklánál pár kép erejéig azért időzünk pár percet, majd irány vissza egészen a Szeleta-barlangig. Ádám tovább huhog az esőről, melyet 13:00-ra prognosztizált, igaz az időpont már elmúlt, és az esőnek nyoma sincs 'Támad a sereg! - Támad a sereg!', mást szinte nem is tud mondani, pedig szinte egyértelmű, hogy eső nélkül fogjuk megúszni ezt a napot. A felhőhadsereg még valahol a hipertérben várakozik. Természetesen ide is bemegyünk, de a hatalmas előtér után sajna itt sem lehet mélyre jutni. Innen már adott volt, hogy a Piros négyszög jelzésen lemegyünk Felsőhámorra, majd az aszfalt úton vezetett jelzésen irány a szomszédos Lillafüred. Pár kép a palotaszállóról, és irány az autó. Megnézzük a fizető parkoló tarifáját is: 1350Ft a napijegy. Elérve az autót, rövid pakolászás után még a Látó- kövekhez vesszük az irányt. Menet közben még "megállj" jelzést intek az őskohónál, így pár képet készítünk itt is. A Látó kövektől nem messzi állunk meg, elsétálunk a szikláig, útközben összeölelkező fú és lány-fát fényképezek. A Látó-köveknél lövünk pár képet, majd vissza az autóhoz az egyre hidegebb szélben kísérteties fanyekergések közepette. A parkolóban fordulnánk, de közben technikai szünet, meg hosszas pakolás. De azért végül sikerült elindulni. Köszönhetően a jó időnek és vasárnap estének meg nem tudjuk minek, de kb. 3/4 órát araszolunk az M3 bevezető szakaszán az M0-s előtt.

Pár link és információ a Kecske-lyuk barlangról

fsz.bme.hu oldal
Magyar álami természetvédelem hivatalos honlapja