Terveim szerint ez a túra a március 19-i hétvégére
esett volna, de Barna némi csúsztatást kért,
így azon a hétvégén Tuningshow-ztam
egy kicsit. Módosított idõpont április 03.
Szokás szerint az idõjás elõrejelzés
még egy héttel a túra elõtt is jó idõt
mondott, de mire eljött az indulás elõtti nap mar esõre
fordult az elõrejelzés. Nem baj, csak már menjünk.
Még mikor kitaláltam, hogy menjünk, Barna bükki
célpontot kért. Természetesen
az nem okozott gondot, hogy kinézzek egy jó kis útvonalat.
Sajnálatomra elõzetesen Ádám úgy jelezte,
hogy nem tud jönni. Nagy meglepetés volt, mikor 5:30-kor mégis
Ádám is ott figyelt az autóban. Az alaphangulat már
megvolt, mivel Ádám Kecskeméttõl Dunakesziig
folyamatosan lökte a rizsát, és ezt folytatta is minimális
megszakítással egész nap. Barna vakított a
GPS-es navigációval, így lehetett, hogy nem a legegyszerûbb
és idõben legrövidebb úton értük
el az M3-as autópályát. Szerszámos láda
a gázpedálra, és meg sem álltunk az egri T-s
bevásárló áruházig (még jó
hogy elõtte való nap megbeszéltük, hogy úgy
menjünk, hogy ne kelljen kajavásárlással tölteni
az idõt … de hát nem is kaját veszünk
00). Innen már csak pár perc Szarvaskõ. A falu központjában
lévõ parkolóban hagyjuk az autót. Ádám
javaslatára Barna dísztárcsa ellenõrzést
tart. A dísztárcsák biztonságban, most már
akár indulhatunk is. Indulás elõtt GPS magasságkalibrálás,
melyet Barna magasságinformációja alapján
160m-re kalibrálok .
A
jelzésn indulunk el. Elsõ célpontunk a parkolóból
is látszik: a Szarvaskõi vár. A falu szélén
vasúti átjárón vezet át a turistaút.
Az átkelés biztonságát fokozandó Ádám
ellenõrzi, hogy jön-e vonat. Az út eleje kicsit saras,
kicsit kaptatós, de hamar felérünk a hajdani vár
helyéhez. Jó kilátás nyílik a falura.
Rövid nézelõdés után egy “ fullos
kötél klettersteig” úton térünk vissza
a
jelzésre. A
Veres-oldal szép panorámájában reggelizünk.
Innen egy kisebb emelkedõ után váltakozva light-os
emelkedõs és ereszkedõs részek következtek.
Következõ rövid pihenõ (pár kép
erejéig) a Szent Anna kápolnánál (Glitika)
volt. Terveim szerint pár száz méter után innen erdészeti
úton haladtunk volna tovább. Elsõre ez az ötlet
nem aratott osztatlan sikert, de legnagyobb meglepetésemre mire
elértük az erdészeti utat hajlottak a rövidítésre.
Rövid séta után a János hegy déli oldalának
látványa máris emelte az erdészeti utas rövidítés
élményét. A Vasbánya-oldal alatt keresztezi
az erdészeti út a patakot, itt az erdészeti út
erõs balkanyarral indul vissza a János –hegyen lévõ
kis házikó irányába. Erõs emelkedéssel
értük el Bélkõi tanösvány aszfaltos
útját. Felérve kis pihenés gyanánt
(napsütéses idõben kissé megizzadtunk) én
nekiállok fényképezni, Barnáék a térkép
adta információkat értékelik némi fényképezéssel/videózással
egybekötve. Innen eléggé egyértelmû az
útvonal: Bélkõi tanösvény. Út
közben Ádám folyamatosan huhog, rossz idõt jósolva.
A Palabányánál letér a tanösvény
az aszfaltos útról. Mi
is szétnézünk, az információs tábláknak
köszönhetõen betekintést nyerhetünk a korábban
zajlott bányászatba, valamint megnézzük a nem
természetes úton létrejött kofolyást,
és az ejtõakna maradványait. Kis kitérõ
után célba vesszük a Bélkõi kilátóhelyet.
Közben az idõjárás is szomorkásabbra
fordul, de szerencsére elmarad Ádám mindent elsöprõ
vihar jóslata. Felérve a kilátóhelyhez (815m)
találunk még hóvirágokat is, így azt
is tudunk fényképezni. Nekiülünk ebédelni
is. Ebéd végére szemerkélõ esõ.
Bél-kõ nyaktól a
jelzésen indulunk el, majd terv szerint a
jelzésen Õr-kõ irányába, de rövid
séta után visszafordulunk (terveim szerint az Õr-kõ
érintése után a bélapátfalvi vasútállomás
lett volna a cél: vonatozás vissza Szarvaskõre, de
ezt beárnyékolta, hogy ha lekéssük 5 perccel
a vonatot, akkor lehetett volna pihenni jócskán a vasútállomáson,
azt meg most valamiért el akartam kerülni ).
Így történt, hogy a kisebb kockázatot, de hosszabb
sétát választva visszafordultunk a
jelzésen. A Galya nyeregnél hirtelen komolyan rákezd
az esõ. Barna vérprofizmussal venné fel a tuti esõruhályát,
de csak Ádámnak ad témát, hogy az elkövetkezendõ
fél órában legyen mirõl beszélnie.
Mire felkerülne az esõruha, az esõ is eláll.
A
jelzésen folytatjuk utunkat. Út közben favágókat
nézünk, megfigyelve, milyen (korábban kõkemény
kézi munkát igénylõ) XXI. Századi technika
szivárgott be ebbe a szakmába is. Magunk között
elsütünk egy két (munkavédelemmel kapcsolatos)
poént is, melyen a szorgos munkások már biztos nem
nevettek volna akkorát. Az esõ ismét rákezd,
ezért Barna rászánja magát, hogy felvegye
esõruháját. Jól áll neki: ki
is találunk rá sokféle jelzõt, de maradjunk
csak annyiban, hogy Boba Fet “KisPista” hozzá képest
.
A Homonna tisztásnál keresztezzük a
jelzést, majd rövid fenyõerdõs rész következik.
A
jelzés lassan ereszkedik alá, így kellemes séta
következik. Szerencsénkre a Nap is ki-kisüt, így
egy nagyobb farakásnál megállunk némi gyümölcsmajszolás
erejéig, indulás előtt a katapultos megmutatja hogyan kell katapultálni
a farakás tetejéről (a Földetérés stabil). A Cseres – bérctõl
a völgy végében megpillanthatjuk Egert is. A Malom-hegy
után kicsit határozottabban ereszkedik az út lefelé,
és gyorsan leérünk a vasút alatt átvezetõ
patakmederhez. Rövid nézelõdés az állomáson,
majd megállapítjuk, hogy a korábbi tervekben szereplõ
vonatot is beelõztük. Gyors pakolás után (autóva)l
átruccanunk Bélapátfalva határáig,
és készítünk pár képet a Bélkõi
régi kõfejtõrõl a lemenõ Nap szikrázó
fényében.
Flóra, Fauna: