Börzsöny 2010.01.16.

Résztvevõk: Paróczai Barnabás, Felföldi Ádám, Sinka Tibor.

Útvonal: Diósjenõ– Gál-rét – Ételhordó út – Alsó-Hinta-rét – Csóványos – Három-hárs – Foltán-kereszt – Verebes-kaszáló – Diósjenõ

Megtett út: 16 km, +/- 640m szint

Képek a túráról: Fõoldal / Galéria / Képek menüpont alatt.

8:40-kor indulunk Diósjenõ határából ahol a kocsit hagyjuk. Rövid aszfaltos séta után a ZöldPiros X jelzésen indulunk el felfelé. Rég jártunk már ezen az úton, és azonnal szembetûnik a változás: információs és tájékoztató táblák az út mentén (a Csóványosig többel is találkoztunk, illetve itt az elsõnél tanösvény tippel várva a kirándulókat) köszönet a Diósjenõi Erdészetnek. Elérve a két jelzés elágazását rövid gyõzködésem után a Piros X-en indulunk tovább. A Hárombarát - nyereg előttAz úton a pár nappal korábban megolvadt, majd visszafagyott latyak nehezíti az elõrejutást (lehet, hogy nem csak poénkodni kellett volna a hágóvasakkal : ), totyogtunk, mint lúd a jégen, ott ahol nem tudtunk kilépni az út menti havas részre). Elérve ismét a Zöld jelzést, majd ezen folytatjuk utunkat az Ételhordó-úton felfelé. A Gál – réttõl jól látható, hogy felettünk pár száz méterrel zúzmarásak a fák éles kontrasztot teremetve a lenti „kopasz” erdõrészlettel. Hamarosan Kemence - patak fényképezés, és átkelés a patakon (nem okoz gondot). Az út szép lassan emelkedik felfelé. Én rendszeresen megállok fényképezni egy kicsit (sajna állványt nem hoztam, így a borongós idõben csak kevés sikerrel). A Hárombarát – nyereg elõtt az idõjárás kedveskedik nekünk egy kicsit, és kisüt a Nap. Szinte szikrázik a zúzmarával borított erdõ. Az Alsó-Hinta – réten sütkérezünk egy kicsit a Napfényben, majd irány a Csóványos. A Csóványos kilátóbanA zúzmara egyre vastagabb a fákon. Sajnos mire elérjük a Piros háromszög jelzést ismét felhõsödni kezd. Mire felérünk a Csóványosra már beborul, így elõbb nekiülünk ebédelni. Barnabás egyedi módját választja az asztal zúzmarátlanítására : ). Nekiülünk enni, de közben megjelennek az éhenkórászok is. Barna megtisztítja a szomszéd asztalt és csipeget egy kis morzsát nekik is. Próbálom lefényképezni õket, de a borongós fényszegény idõben csak elmosódott madarakat tudok fényképezni. Közben a kezem teljesen lefagy. Kaja + kézmelengetés, közben a madarak percek alatt felesznek minden kirakott morzsát. Barna mérése alapján -4-5°C lehet. Hosszas kajálás és madárfotózás után megyünk fel a kilátóba. Hát a Tátrát most nem kell megnézni, de legalább a szél nem fúj. Rövid nézelõdés és fényképezés után lemegyünk, lent a padon még teázás, után a Kék jelzésen indulunk el lefelé a Három – hárs irányába. Tiszta idõben szép kilátás lehet a Három – hárstól, de most inkább a pára és a felhõk az úr a látványban. Egy kis sötétedés utáni fényképezésLeérve a Foltán – kereszthez a Diósjenõi Erdészetnek köszönhetõen ismét egy információs tábláról tudjuk meg a kereszt történetét. Innen a Piros X jelzésen haladunk tovább. Barna út közben a jeges altalajon dob egy hátast : ), majd a sok nevetés miatt a csuklás keríti hatalmába. Egyre jobban közeleg a sötétedés, ezért még rövid idõre leülünk megenni a maradék ennivalót, mely nem is olyan maradék: Barna táskájából ~1,5kg pucolt narancs is elõkerül bedobozolva. Tiszta dõzs. A Magas- hegy alatt ismét elérve a Zöld jelzést már elõkerülnek a fejlámpák. Készül egy – két poén kép is, majd szerencsénkre a lefelé választott (Dugóhúzó feletti rész) út teljesen le van olvadva, így itt már nem kell csúszkálni a lefagyott hó olvadékon. 17:40-re érünk vissza az autohoz.